«در اواسط خیابان خیام جنوبی مشهد درست جایی که مجموعهای از اصناف و مراکز خرید دو طرف بولوار را احاطه کرده اند؛ در حال رانندگی هستی که از پشت سر صدای بوق ممتد یک کامیون به گوش میرسد. از آینه که نگاه میکنی، کامیونی دیده نمیشود. به یک باره پراید نوک مدادی جلو خودروت میپیچد؛ لایی میکشد و از کنار ماشینها یکی یکی عبور میکند! تازه اینجاست که متوجه میشود کامیونی در کار نبوده، راننده پراید روی خودروش بوق کامیون نصب کرده است.
چیزی نمیگذرد که یک پژو از سمت راست سبقت میگیرد و با سرعت زیاد همین کار را تکرار میکند... شانس میآوری که از ترس با ترمز ناگهانی وسط خیابان، چپ نمیکنی، اما همچنان چشمت به حرکت مارپیچی همان دو خودرویی است که به طرز عجیبی با سرعت به دنبال هم بین خودروها لایی میکشند.»
«ساعت حوالی ۱۲ شب است صدای ترمز ناگهانی و سرعت گرفتن خودروها از بولوار اصلی هاشمیه به گوش میرسد. صدای سرعت و دستی کشیدن خودروها مثل زوزهای سهمناک در دل شب وحشت زده ات میکند، صدایی رفت وبرگشتی که چندین بار تکرار میشود. انگار هم تمامی ندارد، صدای قیژ ترمزهای ناگهانی هر لحظه این احساس را متبادر میکند که الان است که صدای مهیب برخوردی بلند شود. صدای ترمزهای ناگهان رانندگان بنز برای حرکت نمایشی بلندکردن انتهای ماشین از آسفالت تا وسط مغزت سوت میکشد.»
بولوار هاشمیه، بولوار سجاد و خیابان خیام جنوبی ۱۰ که در میان مشهدیها به خیابان ریس مشهور است، این شبها در انحصار جولان حرکات نمایشی خودروهای چند ده میلیاردی شده است که حالا رانندگان آن که سنشان در بیشتر موارد کمتر از دو دهه هم هست، این خیابانها را بدون رعایت موارد ایمنی و حقوق شهروندی پیست رالی خودروهای خود کرده اند. نیمه شبها این خیابانها در قُرق ماشینهای مدل بالا برای کورس مرگ انحصار شده اند، دوردورزدنهای شبانه در این بولوارها بازی خطرناک بازی با مرگ را برای همه شهروندان به همراه دارد.
هیجانی که پایان خوشی ندارد! سرگرمی خطرناک کورس گذاشتن خودروها و تصادفهایی که حتی گاهی به مرگ میانجامد، آن قدر روی اعصاب شهروندان ویراژ میدهد که حالا این موضوع برای بسیاری از ساکنان به عنوان یک معضل محیطی تبدیل شده است.
برای پیگیری گلایه مردم درباره این مشکل به سراغ سرهنگ عابدینی، رئیس پلیس راهور مشهد، میرویم.
رئیس پلیس راهور مشهد با بیان اینکه متأسفانه این مشکل را هر شب در بعضی خیابانهای معروف مشهد داریم، میگوید: متأسفانه کورس گذاشتنها فقط محدود به شبهای پنجشنبه و جمعه نیست و تقریبا هر شب با این مشکل درگیر هستیم.
سرهنگ عباس عابدینی میافزاید: پلیس با تمام توان با رانندگان این خودروها برخورد میکند. بدین ترتیب بعد از اعمال قانون، خودروهای رانندگان متخلف توقیف و به پارکینگ فرستاده میشوند.
او درباره نحوه برخورد با رانندگان متخلفی که در بزرگراهها و خیابانها کورس میگذارند، میافزاید: علاوه بر توقیف خودرو در پارکینگ، رانندگان متخلف به کارگروه پیشگیری از جرائم و تخلفات رانندگی فرستاده میشوند بدین ترتیب فرد راننده باید کلاس آموزشی برود و با توجه به نظر کارگروه و تخلفی که کرده است، مدت زمان توقیف خودروها از چند روز تا چندماه متفاوت است.
رئیس پلیس راهور مشهد با اظهار تأسف از اینکه روز به روز بر تعداد این خودروها و جوانانی که اقدام به کورس گذاشتن و حرکات نمایشی در خیابانها میکنند، افزوده میشود، بیان میکند: با توجه به حجم مسئولیتها و وظایف و توانی که پلیس راهور مشهد در راستای رسیدگی به سایر تخلفات رانندگی، بازکردن گرههای ترافیکی و... دارد به نظر میرسد اگرچه پلیس راهور با تمام توان ظاهر میشود، اما این مسئله نیازمند تأمل جدی است.
عابدینی بیان میکند: این دغدغه بارها انعکاس داده شده که روشهای بازدارنده فعلی کافی نیست. اگر جریمه برخی تخلفها متناسب با نرخ تورم روز تعیین شود، شاید رانندگان متخلف متنبه شوند و برخورد با این مسئله نیازمند همراهی بیشتر قانون گذاران است.
سرهنگ عابدینی درباره حوادث ناشی از کورس گذاشتن برخی جوانان و حرکات نمایشی در بزرگراهها و خیابان ها، میگوید: متأسفانه چند شب پیش خودرویی با سرعت زیاد و بی توجه به ایست، به یکی از همکاران ما برخورد کرد و همکار پلیس ما از ناحیه دست دچار شکستگی شد. در بهمن ماه نیز دوربینهای سازمان ترافیک ثبت کردند که خودرویی به دلیل حرکات نمایشی، حادثهای را در بولوار وکیل آباد ایجاد کرد که متأسفانه به فوت دو نفر منجر شد.
او میافزاید: پلیس راهور با تمام توان در حال برخورد با این تخلف هاست، اما وقتی با هنجارشکنی و قانون گریزی روبه رو میشویم، کمی دستمان خالی میماند. باید مسئولان و قانون گذاران نیز همراهی کنند تا شاهد چنین مسائلی در شهر نباشیم.
معاون دادستان عمومی و انقلاب خراسان رضوی درباره برخورد با چنین رانندگان متخلفی، میگوید: از زمانی که کسی بهعنوان راننده پرخطر توسط پلیس شناسایی و به کمیته پیشگیری و شناسایی از رفتارهای رانندگان پرخطر دادسرا معرفی میشود، برای آنها ثبت سابقه و تشکیل پرونده داده میشود و خودروشان توقیف میشود.
سیدهادی شریعتیار بیان میکند: برای این افراد کلاس آموزشی برگزار میکنیم. مدت زمان توقیف خودرو هم با توجه به میزان تخلف و مجموع موضوعاتی که باید بررسی شود، مشخص میشود. رانندگان پرخطر شناسنامهدار میشوند البته باید گفت در مواردی گواهینامه راننده پرخطر ابطال میشود.
او میافزاید: اگر رانندگانی با رفتارهای پرخطر و مخاطرهآمیزی مدام رفتار پرخطری را تکرار کنند به پزشکی قانونی معرفی میشوند که بررسی شود که آیا صلاحیت رانندگی دارند یا خیر؟ در این مرحله اگر تشخیص داده شود که راننده صلاحیت رانندگی ندارد، به کمیسیون پزشکی ناجا معرفی میشود.
معاون دادستان عمومی و انقلاب خراسان رضوی درباره میزان بازدارندگی قوانین درباره این جرائم، بیان میکند: قوانین راهنمایی و رانندگی درباره این جرائم کمی ضعیف است و بازدارنده نیست، اما کاری که ما بعد از شرکت افراد در کارگروه انجام میدهیم، باعث میشود رفتارهای پرخطر شناسایی شوند و کمتر شاهد تکرارش توسط افراد هستیم.